Eugenius Brożekin vuonna 1983 maalaamassa Paratiisissa asuu lohikäärme.

Paratiisin hedelmiä

Paratiisin hedelmiä – puolalaista nykykansantaidetta

Keravan taidemuseon kesänäyttely Paratiisin hedelmiä – puolalaista nykykansantaidetta esittelee puolalaisten itseoppineiden taiteilijoiden teoksia.

Elämänmakuisessa näyttelyssä puu on taipunut eläimiksi, vanhan testamentin kohtauksiksi ja kärsiviksi Kristuksiksi. Maalarit ovat tulkinneet pyhimyksiä, loihtineet mielikuvituksellisia näkyjä ja humoristisiakin kohtauksia elämän monimuotoisuudesta. Graafikoiden mustavalkoiset vedokset kutsuvat viettämään aikaa yksityiskohtien lumossa. Tekemisen polte on synnyttänyt kuvia ja veistoksia, joissa elämä näyttäytyy kaikessa kirjossaan.

Itseoppineen taiteilijan teokset syntyvät sisäisestä kipinästä ja tekemisen pakosta. Monet tekijät löytävät sekä teostensa muodot että aiheet sisältään. Outsider art (ulkopuolisten taide) -käsite kuvaa itseoppineiden taiteilijoiden suhdetta muuhun taidemaailmaan. Ulkopuolisina heitä ei ole hyväksytty mukaan, he eivät tunnu kuuluvan mihinkään. He ovat irrallaan perinteistä ja taiteen suuntauksista, ulkopuolisia. Toisaalta itseoppineiden taiteilijoiden voi ajatella olevan eräänlaisessa viattomuuden tilassa, jossa ulkopuolisuus synnyttää myös aitoutta vailla taiteen sisäistä vuoropuhelua.

Taiteeseen heittäytyminen on tuonut rikkaudet ulkoisen köyhyyden keskelle, lohdun suruun tai puheen äänensä menettäneelle. Taiteen avulla silmät avautuvat asioille, jotka helposti jäävät arkitodellisuudessa kätköihin. Taide on ollut tekijöilleen tapa hallita omaa sisäistä ja ulkoista maailmaa, tapa jäsentää todellisuutta sekä suojata tai koristella kotia. Useat näyttelyn taiteilijoista ovat tehneet taidetta itselleen, omaksi lohdukseen tai ilokseen. Mutta heidän teostensa omaleimaisuus ja tulkintojen aitous on sytyttänyt myös katsojien tunteet.

Puolassa kansantaiteen arvostus ja kokoelmien kerääminen on alkanut jo 1900-luvun alussa. Itseoppineiden taiteilijoiden teoksista hullaantuneiden ammattitaiteilijoiden ja kansantaiteen arvokkaaksi kokeneiden museoiden ansiosta saamme nähdä noin seitsemänkymmenen taiteilijan teoksia. Näyttelyyn on koottu teoksia 1940-luvulta nykypäivään, ja se tarjoaa monia eri näkökulmia taiteen tarjoamaan intohimoon. Näyttelyn teokset kuuluvat Krakovan Etnografisen museon, Katowicessa toimivan Sleesian museon ja huomattavan outsider taiteen kokoelman keränneen krakovalaisen Leszek Macakin kokoelmiin.

Keravan Taide- ja museokeskus Sinkassa Paratiisin hedelmiä -näyttely on esillä koko kesän aina syyskuun ensimmäiseen päivään saakka. Sen jälkeen näyttely jatkaa Saarijärven museoon, Kajaanin taidemuseoon ja Etelä-Karjalan taidemuseoon, jossa se nähdään kesällä 2014.

Paratiisin hedelmiä on tuottanut Suomeen ja Saarijärvellä esiteltäväksi Maaseudun Sivistysliiton kansainvälinen Puusta pitkään – Näkymiä kansantaiteeseen ja arkiluovuuteen -hanke. Kiertueen toteuttavat edellä mainitut museot yhteistyössä Maaseudun Sivistysliiton kanssa. Näyttelyn kuraattorina on toiminut Sleesian museon Ei-ammattilaistaiteen osaston intendentti Sonia Wilk ja apulaiskuraattorina Keravan taidemuseon johtaja Arja Elovirta.

Eugenius Brożekin vuonna 1983 maalaamassa Paratiisissa asuu lohikäärme.